Fakta

Ribbstolen är tillbaka?

 "Swedish Ladder", en väggfast stege med horisontella ribbor, en ribbstol på svenska,  har sitt urprung i Sverige i början  på 1800-talet. Poet, dramatiker och fäktmästare Per Henrik Ling (1776-1839) använde detta träningsredskap för att utveckla ett system för en harmonisk träning.

 Under 1813 på uppdrag av Sveriges kung grundade Ling Det Kungliga Gymnastiska centralinstitutet i Stockholm för utbildning av gymnastikinstruktörer. Den praxis fortsatte senare Lings son Hjalmar och så blev ribbstolen,  gymnastik barr och gymnastikbänk populära över hela världen.

 Den klassiska "svenska stegens" ättlingar är tillbaka till Sverige under varumärket Sportkid ®. Fördelen med Sportkids ® ribbstolar är dess kompakthet, användbarhet och säkerhet för alla åldrar. De anses vara de enklaste men samtidigt mest funktionella träningsredskap och används därför oftast i hemmiljö. Denna moderna utrustning finns i två grundläggande modeller: väggmonterade (för att skruvas fast i väggen i ett utrymme där det är tillåtet) eller tryckmonterad (för att hållas fast mellan golv och tak utan borrning). Båda uppsättningar garanterar en rolig, säker lekmiljö för barn från 3 år till tonåringar - och till och med deras föräldrar. De gör det möjligt att få rätt mängd av aktivitet när än du vill - och därmed erhålla de ideala byggstenarna för frisk, glad livsstil. Dessutom finns alla SportKid ® produkter i ett urval av färger för att helt matcha din inredning.

Från vårt inomhus sortiment, en stege och en horisontell stång är  grundläggande element i varje uppsättning. Beroende på modell kan repstege, trapets, romerska ringar och rep ingå vilka kan användas för att skapa en utmanande, rolig och komplett familjeträning.

 Utrustningen har pinnar att klättra i och en justerbar vågrät stång längst upp, vilket naturligtvis passar perfekt för många uppsättningar av pull-ups för att bygga upp och  stabilisera biceps, underarmar, axlar och övre ryggmusklerna. Dessutom, genom att hålla fast vid stången  och lyfta benen till midjan eller från sida till sida, tränar användaren alla områden av hans eller hennes buk- och snedmuskler. Avklarande av  flera upprepningar av denna grundläggande träning varje dag ger total styrka, kondition och kardiovaskulär uthållighet för många andra aktiviteter och sporter ditt barn kan vara inblandat i.

 Trapets (tillgänglig på många andra SportKid ® produkter), är placerade för att ge ett större utbud av rörelse för användaren. Det är en oerhört rolig och utmanande träning för barn som vill öva på gymnastik flyttar som overhead bars och den ger styrketräning för magen. Genom att stärka denna viktiga muskelgrupp, utvecklar barnen  bålstabilitet och uthållighet som krävs för många andra övningar. Dessutom kommer barnen att få en betydande konkurrensfördel då de deltar i några av de mest populära sporter (tennis, fotboll) och fritidsverksamheter (t.ex. dans). Vill man gunga utomhus, är trapetsen fantastiskt rolig!

Repet och romerska ringar är jätteroliga inslag och kommer att utmana ditt barn fysiskt på många sätt. Eftersom barnet kommer att hålla i repet, kommer han eller hon att engagera sina händer i ett fast grepp och använda musklerna i underarmen. Detta ger styrka i handleden och underarmar och hjälper ditt barn att bli mer samordnat och i kontroll när det använder sina händer. Du kanske märker en skillnad när de inte längre behöver be dig om hjälp att skruva av det där irriterande locket på en mjölkkartong!

Klättring på ett repstege kommer säkert  att hjälpa barnen att förbättra allmän benstyrka, men det som ibland förbises är den stora fördelen med klättring just när det gäller själva knäleden. Barnen kommer inte bara att öka flexibiliteten i sina knän, men genom att stärka musklerna runt knäet hjälpa  till att försätta i god kondition ännu svaga senor och ligament, samt minska risken för skador.

Alla dessa och ännu fler övningar kan utföras hemma. Annars tvingas barnen gå till träningslokaler som drivs av utomstående vilket inte är kostnadsfritt. I dessa tider, när det är en kamp bara att få hela familjen samlad vid  matbordet på kvällen, tala om att delta i regelbunden gruppträning! Det är mycket viktigt att undvika att barnen under sin uppväxt känner sig ensamma och isolerade från den värme och närhet som de får när de umgås med mamma och pappa.

Att schemalägga en tid för att träna tillsammans, även så lite som ett par gånger i veckan, kan vara det perfekta sättet för föräldrar och barn att överbrygga denna isolering, och samtidigt få mer styrka, smidighet och rejäl hälsoreserv för en mångårig livsglädje!